tisdag 29 juli 2008

Multi level marketing

Oftast är inträdet som försäljare i ett MLM-företag förknippat med en stor inträdesavgift. Den som rekryterar en ny försäljare får dessutom ofta en andel av dennes inträdesavgift och framtida försäljning (kallat "royalties" eller "bonus"). På så sätt skapar MLM en stark drivkraft för företaget att växa, främst genom rekrytering, samtidigt som försäljningen av faktiska produkter blir en bisak.

MLM-företag kan sägas ha en "pyramidal" struktur eftersom företaget alltid har en bred bas av många försäljare/rekryterare som inte har någon under sig, ett mellanskikt av rekryterare som får andelar av dem som de rekryterat, samt ett toppskikt som får andelar av det som alla i pyramiden säljer.

Beroende på i hur många led som rekryterare får en andel av vinsten på försäljningarna finns en gräns för hur mycket pyramiden kan växa. En del företag löser detta genom att endast låta rekryterare i tre led få del av vinsten.

Läs även andra bloggares åsikter om